söndag 2 december 2012

Wechselmanns censur

Maj Wechselmann är en engagerat röst i samhällsdebatten och har bland annat gjord en rad filmer om ämnen hon ser som angelägna. Tyvärr verkar hon ibland lite för engagerad vilket och städar friskt och efter behag i trådarna på hennes facebooksida. Inlägg som inte passar Wechselmanns världsbild tas utan förklaring och utan förvarning bort eftersom hon uppfattar de som lögn, "kriminellt" eller "reaktionärt skitsnack". Ett exempel dokumenteras nedan:



     Ett tag senare i diskussionen och efter att jag märkte att valda delar av mina inlägg (bland annat de som visas ovan) "försvann" undrade jag om någon visste vad som händer. Wechselmanns svar finns här:

"dET HÄR ÄR INTE EN TIDNING - DET ÄR min FACEBOOKSIDA JAG BESTÄMMER SUVERÄNT VAD SOM BÖR TA FOLKS TID" och "Pomps och karnerfors kan gärna få hållas om de håller en rumsren ton - annars är det kört"

     Efter ytterligare några inlägg från mig där jag ifrågasatta Wechselmanns agerande försvann självfallet också och diskussionen blev meningslös och jag gav upp. Maj Wechselmann verkar oförmögen att skilja mellan saklig kritik och påhopp av den sorten som hon själv visar upp.

     Visst står det Wechselmann fritt att styra över vad som ska finnas på hennes facebook eller websida. Men en diskussion - till vilken hon egentligen verkar bjuda in - på basis att valda inlägg bara försvinner blir tyvärr omöjlig. Men framförallt kan man undra hur hon jobbar när hon gör sina "dokumentärfilmer". Om hon då filtrerar information på liknande sätt måste hennes filmer betraktas som propagandafilmer och inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar